Gouden bergen

Zoals in de vorige blog te lezen was, had ik mezelf voorgenomen om een reisorganisatie te beginnen. Een specialist in reizen naar Argentinië. Enig puntje van zorg: ik had 0 ervaring in toerisme. Toen ik mijn broertje die wel toerisme had gestudeerd over mijn plannen vertelde, verklaarde hij me dan ook voor gek. Geen ervaring in het toerisme, geen noemenswaardige kennis van de Spaanse taal, dat kan nooit goed gaan. Dat was in 2006, inmiddels bestaat Tipica Reizen al bijna 15 jaar. Kennelijk heb ik een verborgen talent, dat volgens mij alles te maken heeft met mijn enthousiasme over het land en het persoonlijke contact tussen mij en de mensen die een reis naar Argentinië boeken bij Tipica Reizen. Het reisaanbod is intussen gegroeid met de mooiste rondreizen in Chili en zelfs met prachtige reizen naar Peru, maar Argentinië blijft mijn grote liefde.

Een beetje dom?

Goed, laat ik een reisorganisatie starten. Ik begon met het uitstippelen van 3 mooie rondreizen en maakte een begroting. Ik ging hierbij uit van groepsreizen naar Argentinië en in mijn excel sheet zag ik al snel dat ik héél hard binnen ging lopen! Geweldig, website starten en laat de boekingen maar binnen stromen. Tja, dat was wellicht wat naief, want het bleef ijzig stil in mijn mailbox. Totdat een oud-collega van me, die van mijn plannen wist, vroeg of ik ook individuele reizen naar Argentinië organiseerde. Hm, daar had ik niet eens over nagedacht, maar natuurlijk kon ik haar wel helpen. En via haar kwam er weer een nieuwe klant, ook voor een individuele reis. Ok, ik had kennelijk op het verkeerde paard gewed, want voor groepsreizen zochten mensen niet naar mij maar naar de grote bekende namen. Ok, dan gaan we reizen aanbieden voor mensen die niet met een groepsreis meewillen! Zo gezegd, zo gedaan en vanaf dat moment begon het leuk te lopen. De Aconcagua is de hoogste berg van het westelijk halfrond en ligt in Argentinië, maar ik moest mijn gouden bergen nog maar even uitstellen. Geen probleem, individuele reizen organiseren bleek uiteindelijk zeker zo leuk en uitdagend.

De eetclub van Tipica Reizen

Intussen was ik naar Bariloche verhuisd waar ik een leuke dame had leren kennen en mijn volgende klanten zouden ook naar Bariloche komen. Ik kende haar, want het was ook weer een oud-collega van me en ze zou met haar 2 zoons reizen. Toen ze in Bariloche kwamen haalde ik hen natuurlijk zelf op bij het vliegveld en diezelfde avond nog hadden we een heuse “asado” (een Argentijnse barbecue” georganiseerd met vrienden van ons. Het werd een geweldige avond en het bleek het begin van een bijzondere traditie: klanten van Tipica Reizen die Bariloche in hun reisschema hadden staan, werden door mijn vriendin (en inmiddels alweer 10 jaar mijn vrouw) en mij uitgenodigd voor een avondje uit eten. Soms bij ons thuis, soms in een cabaña en maar al te vaak in een bijzonder sfeervol restaurant dat gerund werd door een goede vriend van me. Hier hebben we vele gezellige avonden doorgebracht, waarbij met name het “Ik moet zeiken!” verhaal van mijn vrouw altijd goed scoorde 🙂 Het was vaak zó gezellig, dat wij als laatsten het licht uitdeden in het restaurant.

Enthousiasme

Hierboven schreef ik het al, ik denk dat het succes van mijn reisorganisatie vooral te maken heeft met het enthousiasme waarmee ik mijn liefde voor het land (en inmiddels de landen) overbreng op geinteresseerden. Daarbij zal mijn persoonlijke “touch” en de wijze van communiceren ongetwijfeld ook helpen. Het is overigens geen gespeeld enthousiasme, ik vind het, ook na bijna 15 jaar, nog steeds geweldig als ik mensen kan helpen bij het maken van plannen voor hun reis naar Zuid-Amerika. Zo´n 75% van de klanten van Tipica Reizen boekt uiteindelijk een reis op maat en bij ieder reisschema dat ik samenstel, reis ik nog steeds in gedachten door deze prachtige gebieden. En ik weet dat mijn klanten uiteindelijk net zo blij worden van hun reis als ik dat al die keren ben geweest. Mede daardoor hebben we na bijna 15 jaar nog steeds geen negatieve beoordeling van een klant op het internet kunnen vinden, iets waar ik trots op ben en wat ik zeker van plan ben om zo te houden voor de komende 15 jaar.

Crisis?

Hoe die komende 15 jaar eruit gaan zien, dat is nog even koffiedik kijken natuurlijk. De huidige coronacrisis maakt het zeker tot een uitdaging. Gelukkig ben ik niet iemand die snel bij de pakken neer gaat zitten, ik gebruik de tijd die ik nu heb voornamelijk voor het reorganiseren van enkele zaken, het samenstellen van weer nieuwe reizen, nieuwe websites, deze blog en ook het zoeken naar nieuwe SEO mogelijkheden. Want ik ben ervan overtuigd dat een specialistische reisorganiatie ook nu een flinke meerwaarde kan bieden aan reizigers. Zo hadden we 2 koppels rondreizen in Argentinië toen de crisis uitbrak en ze vast kwamen te zitten in Argentinië. Na flinke stress, veel uitzoekerij en contact met de ambassadeur aan toe zijn zij gelukkig ook weer veilig in Nederland aangekomen. Daar krijg ik dan ook weer een goed gevoel van, ik heb het al vaker gezegd: een tevreden klant is voor mij het uiteindelijke doel en daar zal ik alles voor in het werk stellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *